Korona. Pandémia. Opatrenia. Slová, ktoré ovplyvňujú životy nás všetkých. Nevyhli sme sa tomu ani v dennom stacionári. V marci to bude už rok, odkedy sme prijali prvé preventívne opatrenia na zabránenie šírenia vírusu. V dennom stacionári pribudli zásobníky s dezinfekciou, piktogramy so základnými opatreniami, zásadu R-O-R už poznáme všetci. Slovo pozitívny dostalo v uplynulých mesiacoch celkom nový rozmer. Všetky tieto zmeny sa – prirodzene – premietli aj do našich bežných dní.
Prijímatelia sociálnej služby v dennom stacionári sa rýchlo naučili, ako dodržiavať všetky potrebné opatrenia, zvykli si, že momentálne je uprednostnená individuálna forma práce, že dodržiavame potrebné odstupy a podobne. Je to práve denný stacionár, ktorý v aktuálnej situácií často predstavuje jednu z mála možností, ako nestratiť kontakt s komunitou, ako tráviť čas plnohodnotne a venovať sa tomu, čo prijímateľov sociálnej služby baví. Pre nás – pracovníkov v pomáhajúcich profesiách – sú presne takéto momenty tie, kedy je vo zvýšenej miere dôležitá podpora z našej strany.
Prijímatelia sociálnej služby v dennom stacionári pre osoby so zdravotným postihnutím sú zväčša mladí, aktívni ľudia. Aktuálna situácia, kedy sú takmer všetky aktivity obmedzené a množstvo ľudí sa ocitá v domácej izolácií, je náročná. V dennom stacionári sa snažíme, za dodržania všetkých potrebných opatrení, pripravovať prijímateľom sociálnej služby denný harmonogram tak, aby sa cítili dobre, aby sa ich potreba plnohodnotného trávenia času v čo najvyššej možnej miere uspokojila.
Prijímatelia sociálnej služby, ktorí vzhľadom na svoj zdravotný stav ostávajú často v domácej izolácií, taktiež potrebujú podporu z našej strany – tu prichádzajú na rad technológie, ktoré využívame za uplynulý rok viac než kedykoľvek predtým. Formou videohovorov komunikujeme so všetkými, s ktorými sa nemôžeme stretnúť osobne. Takéto videohovory majú výborný efekt v zmysle predchádzania sociálnej izolácií a taktiež v tom, že mnohí z prijímateľov sa naučia, ako takéto videohovory spustiť, ktoré aplikácie použiť, ako ich ovládať a pod. Okrem takýchto ,,rozhovorov na diaľku“ využívame napríklad aj možnosť poslať prijímateľom sociálnej služby rôzne logické úlohy, hádanky, matematické príklady – formou e-mailu. Posielame im všetko to, čo by radi robili, keby sa s nimi fyzicky stretneme. Aj takouto formou sa snažíme prispieť k tomu, aby sme spoločnými silami zvládli náročnú situáciu, v ktorej sme sa všetci ocitli. Zatiaľ si prežité pekné spoločné chvíle pripomíname formou fotografií a videí (napríklad zo spoločenských podujatí, ktoré sme v dennom stacionári v minulosti organizovali) avšak pevne veríme, že s príchodom teplejších dní sa situácia upokojí a svitne nám na lepšie časy.
Mgr. Zuzana Tóthová, sociálna pracovníčka