Rozvoj odborných kompetencií | . | Interné školenia opatrovateľov a opatrovateliek domácej opatrovateľskej služby
Úsek sociálnych služieb Baničova a Olympia realizuje pre opatrovateľov a opatrovateľky domácej opatrovateľskej služby spravidla minimálne trikrát ročne interné školenia na vybrané témy s cieľom poskytovať opatrovateľom a opatrovateľkám domácej opatrovateľskej služby odbornú podporu, vytvoriť priestor pre zdieľanie skúseností a hľadanie optimálnych riešení pre rôzne situácie vznikajúce v domácej opatrovateľskej službe. Interné školenia realizované aj formou prezentácií sa dotýkajú rôznych oblastí profesionálneho výkonu práce ako napr. ochrana ľudských práv a slobôd prijímateľov sociálnej služby, deeskalačné techniky v sociálnych službách, kvalita poskytovanej sociálnej služby, techniky manipulácie s prijímateľom sociálnej služby pri poskytovaní úkonov opatrovateľskej služby, ochrana prijímateľov sociálnej služby pred zlým zaobchádzaním, dokumentovanie opatrovateľského procesu a pod. Opatrovatelia a opatrovateľky domácej opatrovateľskej služby majú možnosť zúčastňovať sa aj školení, ktoré na rôzne odborné témy (ošetrovanie dekubitov, výživa, diabetes,…) organizuje úsek opatrovateľskej služby Zobor, pričom školitelia sú prizvaní odborníci v danej problematike. Touto spoluprácou podporujeme prístup opatrovateľov a opatrovateliek domácej opatrovateľskej služby aj k vzdelávaniu v špecifických odborných oblastiach súvisiacich s výkonom ich opatrovateľskej činnosti. PhDr. Silvia Lužáková, vedúca úseku sociálnych služieb Baničova a Olympia Pýtali sme sa našich opatrovateliek na prínos vzdelávania pre ich prax Vzdelávanie zamestnancov rozvíja ich profesijné kompetencie a zvyšuje kvalitu poskytovanej sociálnej služby. Je našim cieľom ako poskytovateľa sociálnej služby, aby zamestnanci prehlbovali svoje vedomosti, získavali nové informácie k metódam a postupom, ktoré môžu využívať pri výkone svojej práce. Správa zariadení sociálnych služieb zabezpečila v roku 2024 a 2025 pre opatrovateľky:
Pýtali sme sa našich opatrovateliek, ako im pomáhajú školenia zabezpečované zamestnávateľom v ich praxi. Podľa odpovedí opatrovateliek informácie získané na školeniach často využívajú vo svojej každodennej práci. Naučili sa napríklad ako riešiť konflikty, ako používať upokojujúcu techniku pri náročnom správaní prijímateľa opatrovateľskej služby, ako správne manipulovať s prijímateľom, ale aj ako rozpoznávať príznaky dehydratácie. Školenia vnímajú ako motiváciu k profesijnému, ale aj osobnému rastu. Dávajú im pocit istoty, stability a túžbu po nových informáciách, ktoré im uľahčujú ich náročnú prácu. Spätná väzba zamestnancov k zabezpečovaným vzdelávaniam je na druhej strane aj pre zamestnávateľa motiváciou pokračovať v tejto ceste s vedomím, že zabezpečované vzdelávanie skutočne prináša podporu a profesijný rast zamestnancov. Priložený dokument obsahuje vyhodnotenie ich spätnej väzby:
PhDr. Silvia Lužáková, vedúca úseku sociálnych služieb Mgr. Michaela Turányiová, referent domácej opatrovateľskej služby V Nitre, 28.08.2025 |